Wageningen heeft bezwaar aangetekend tegen de beslissing van de wedstrijdleider om de partij aan het tiende bord na een remiseclaim voort te zetten.
Ik heb kennis genomen van:
Het betreft de partij tussen David van Eekhout (Wageningen VLG Advocaten) met wit en Eelco Kuipers (LSG) met zwart.
Feiten:
Na de 52e zet van zwart zet de witspeler de klok stil, deelt de wedstrijdleider mee dat hij 53. Ld7 gaat spelen en claimt remise op grond van driemaal dezelfde stelling.
De wedstrijdleider verzoekt om dit op het bord te reconstrueren, dit gebeurt ook.
Visie witspeler:
Het is driemaal dezelfde stelling.
Visie zwartspeler:
Het is niet helemaal zeker of het driemaal dezelfde stelling is.
Visie wedstrijdleider:
Het is driemaal dezelfde stelling, maar de witspeler heeft zijn voorgenomen zet niet genoteerd en de wedstrijdleider wijst de claim daarom af.
Visie wedstrijdleider en zwartspeler:
De wedstrijdleider geeft de zwartspeler er twee minuten bij en zet de klok van de witspeler aan.
Visie SV Wageningen:
De wedstrijdleider geeft de witspeler twee minuten in mindering en zet de klok van de witspeler aan.
Feiten:
De witspeler noteert 53. Ld7, voert de zet niet op het bord uit, zet de klok stil en claimt opnieuw remise.
De wedstrijdleider verzoekt de spelers door te spelen en de partij wordt ook voortgezet.
De teamleider van de witspeler probeert, met de reglementen erbij, de wedstrijdleider te overtuigen dat de laatste claim ten onrechte niet is geaccepteerd. De wedstrijdleider wijst dit af en laat de partij doorspelen. De teamleider geeft aan dat hij protest zal indienen.
Later verliest de witspeler de partij.
Het protest:
De SV Wageningen protesteert tegen de beslissing van de wedstrijdleider om de tweede claim niet te accepteren en de partij door te laten spelen. De claim moet alsnog toegekend worden en de partij remise verklaard.
Overwegingen:
Volgens artikel 9.2.a. moet de voorgenomen zet inderdaad eerst genoteerd worden.
Volgens artikel 9.5.b. moet bij een afgewezen claim de wedstrijdleider drie minuten toevoegen aan de bedenktijd van de tegenstander. Dat is voor dit protest echter niet van belang. Ik beschouw de claim niet als afgewezen, maar als niet ontvankelijk verklaard. Daar hoeft geen straf op te staan, maar voor de storing in de partij kan dit volgens artikel 13.4. wel.
Bij de tweede claim volgens artikel 9.2.a. is alles volgens de regels gegaan. Beide notatieformulieren geven aan dat het driemaal dezelfde stelling volgens artikel 9.2. is.
Er kan een tweede claim op dezelfde zet gedaan kan worden, als de eerste claim niet ontvankelijk was. De tweede claim had derhalve toegewezen moeten worden.
Doorpelen door de protesterende partij was niet de beste methode, maar volgens artikel 9.5.a. is de partij bij een terechte claim onmiddellijk remise.
Besluiten:
Het protest van Wageningen VLG Advocaten ken ik toe.
Ik verklaar de partij alsnog remise en de uitslag van de wedstrijd Wageningen VLG Advocaten - LSG verandert hiermee van 4½-5½ in 5-5.
Hoogachtend,
Ron Bleeker 29 april 2013
KNSB-competitieleider