Het betreft bord 1 in de bekerwedstrijd in poule D, ronde 3, gespeeld op 10 februari 2017.
Ik heb kennis genomen van:
Korte samenvatting van de gebeurtenissen:
Het protest:
Rokado vindt dat de wedstrijdleider had moeten ingrijpen en wil dat de Rokado speler alsnog wint.
Overwegingen:
Artikel 10.2 van het KNSB-bekerreglement luidt:
"In geval van een protest is de leider van het thuisspelende team verplicht ervoor te zorgen dat uiterlijk 4 dagen na de wedstrijd een door beide teamleiders en de wedstrijdleider ondertekend, door de KNSB verkrijgbaar gesteld, uitslagformulier met de gedetailleerde uitslag door de competitieleider of een door hem aan te wijzen persoon/instantie is ontvangen, ook al zijn niet alle partijen uitgespeeld."
Artikel 15 van het KNSB-bekerreglement luidt:
"In onvoorziene gevallen geldt zo mogelijk het KNSB-competitiereglement, in alle overige gevallen beslist de competitieleider, tegen wiens beslissingen beroep openstaat conform het bepaalde in art. 3 van het KNSB-competitiereglement."
Artikel 21.3 van het KNSB-competitiereglement luidt:
"Indien een teamleider het met de beslissing van de leider van de wedstrijd niet eens is, kan hij daartegen bezwaar maken bij de competitieleider, mits dit bezwaar uit het uitslagformulier blijkt en mits het bezwaar binnen drie werkdagen na de wedstrijd schriftelijk of per e-mail wordt toegelicht bij de competitieleider. De betreffende wedstrijdleider dient binnen een week over de genomen beslissing schriftelijk of per e-mail te rapporteren aan de competitieleider. Desgewenst kan de teamleider van de tegenpartij ook binnen een week na de wedstrijd schriftelijk of per e-mail zijn visie op de gebeurtenissen geven."
Ontvankelijkheid:
Het uitslagformulier is tijdig ontvangen, maar het bezwaar is hier niet op aangegeven en ook niet door de teamleider ingediend. Het bezwaar is derhalve niet ontvankelijk.
Verdere overwegingen:
Artikel 20.1 van het KNSB-competitiereglement luidt:
"Gespeeld wordt volgens de spelregels van de Wereldschaakbond (FIDE) in de officiële Nederlandse vertaling, uitgegeven door de KNSB, laatste uitgave, voor zover in dit reglement niet anders is bepaald."
Artikel 6.8 van de FIDE-regels luidt:
"Een vlag wordt beschouwd te zijn gevallen als de arbiter het feit waarneemt of als een der spelers dit terecht claimt."
Artikel 5.2.c van de FIDE-regels luidt:
"De partij is remise als beide spelers dit tijdens de partij overeenkomen. Dit beëindigt de partij onmiddellijk."
De wedstrijdleider en de Rokado speler hebben niet tijdig gezien c.q. geclaimd dat de vlag gevallen was. Vlak hierna werd er remise aangeboden en geaccepteerd, pas daarna is de vlagval geconstateerd, maar was de partij al beëindigt.
Als de wedstrijdleider de vlagval wel gezien zou hebben, had hij de partij onmiddellijk voor Rokado gewonnen moeten verklaren. Helaas is dat, met slechts nog 2 of 3 spelende borden, niet gebeurd.
Besluit:
Het protest c.q. bezwaar is niet ontvankelijk. De uitslag van de partij blijft remise en de uitslag van de bekerwedstrijd De Pion - Rokado blijft 2-2. De Pion wint het snelschaken en is door naar de volgende ronde.
Hoogachtend,
Ron Bleeker 14 februari 2017
KNSB-competitieleider